Dovednosti pro řízení ziskových IT projektů
  Kurz: I400
 
Kurz se zaměřuje na klíčové prvky pro efektivní a ziskové řízení IT projektů. Projektový manažer využívá k dosažení stanovených cílů projektu znalostí metodických postupů, komunikace a vedení lidí. Kurz seznamuje účastníky s kompletní sadou postupů, včetně praktických návodů a šablon dokumentů.
 
Určení kurzu
·        Účastník: projektoví manažeři, presales konzultanti, management v realizaci, konzultanti. 
·        Úroveň znalostí problematiky: začátečník až pokročilý. 
 
Cíle kurzu
Cílem kurzu je rozvinout dovednosti potřebné pro efektivní a ziskové řízení softwarových a IT projektů. Říká se, že obchod rozhoduje o obratu společnosti a efektivita řízení projektů o její ziskovosti. Úspěšné vedení projektů vyžaduje kompetenci ve třech oblastech:
·        Znalost správných metodických postupů - metodické postupy jsou založeny na aplikaci dvou základních pravidel do praxe. Je to princip definice projektu 3cílem - rozsah, čas realizace a náklady (často vyjadřované časem pracnosti) a princip atomizace - dělení projektu na uchopitelné, plánovatelné, vykonavatelné a kontrolovatelné části. 
·        Znalost manažerských postupů - v okamžiku, kdy je úkolem vedoucího projektu zadávat úkoly a provádět jejich kontrolu, lze jej jednoznačně považovat za vedoucího pracovníka jemu podřízené skupiny lidí na projektu. Zde vyvstává jednoznačně potřeba několika dovedností z oblasti managementu (dovednost vést, motivovat a řídit lidi), kterými projektový manažer ovlivňuje výkonnost „svého“ týmu. 
·        Znalost komunikačních dovedností - druhou nejčastější příčinou selhání projektu nebo jeho nedokončení v rozsahu, čase a nákladech je právě oblast komunikace. 
Úspěšný projektový manažer musí být schopen v praxi využít všech tří oblastí. Orientace pouze na jednu oblast (v IT velmi často metodická oblast) vede k negativním výsledkům práce. Navržený obsah kurzu se v poměru (60%:25%:15%) zabývá všemi oblastmi. 
 
Typ kurzu
Dvoudenní intenzivní kurz zabývající se dovednostmi naplánovat, řídit a vyhodnotit IT projekt. Vedení projektu je dovednost, která zásadně ovlivňuje výsledek projektu. Cílem je dokončení projektu ve sjednaném rozsahu, čase a plánovaných nákladech. 
 
Detailní obsah kurzu
Cílem kurzu je rozvinout dovednosti potřebné pro řízení softwarových a IT projektů. Kurz je výrazně orientován na příčiny. To znamená zdůvodňování „proč“ se takovýto postup, či dovednost ustálily v oblasti projektového managementu. Proč se doporučuje právě toto a jaké má následky, pokud se takovýto postup vypustí.
Oblast metodická:
·        Důvody pro realizaci technik projektového managementu v praxi
·        Co je to projekt, jeho definice a kategorie
·        Princip 3cíle projektu a vzájemná závislost jeho veličin:
o   rozsah (co je obsahem projektu)
o   čas (doba mezi datem zahájení a ukončení)
o   náklady (v IT reprezentované často jednotkami lidské práce)
·        Princip atomizace projektu:
o   dělení projektu na fáze, podfáze a činnosti
o   obvyklé fáze IT projektu
§  analýza, návrh řešení, vývoj a testování, nasazení, školení a provoz s dohledem
o   způsob řízení dílčích fází
o   stanovení rozsahu fáze
o   stanovení akceptačních kritérií fází - jak vyhodnotit, že je fáze hotová
o   předání a akceptace fáze
·        Sestavení plánu projektu a jeho verifikace:
o   rozložení projektu na fáze
o   činnosti ve fázi a jejich ohodnocení
o   přiřazení zdrojů do plánu projektu
o   sestavení kalkulací projektu
·        Členění rozsáhlých projektů do etap
·        Ekonomika softwarového projektu: 
o   typické ukazatele stavu softwarového projektu
o   periodické vyhodnocování stavu projektu z ekonomického hlediska
o   skryté hrozby pro kladnou ekonomiku projektu a jejich eliminace
·        Projektová dokumentace:
o   důvody pro tvorbu dokumentace
o   principy a zásady
o   obvyklá projektová dokumentace a její hierarchie
o   právní dopady dokumentace
o   úskalí, doporučení, tipy a rady v oblasti dokumentace
·        Rizika projektu - skutečnosti, které mapujeme a které nesmí nastat:
o   metodika mapování rizik na projektu
o   metodika řízení rizik na projektu
Oblast manažerská:
·        Sestavení projektové struktury podle typu projektu (řídící komise, vedení projektu, pracovní skupiny)
·        Motivace projektového týmu
·        Obvyklá práva a povinnosti projektového manažera z pohledu funkčního projektu:
o   4 práva manažera na projektu
o   povinnosti projektového manažera
·        Projektové schůzky a jejich význam:
o   pracovní skupina
o   vedení projektu
o   řídící komise
·        Zadání úkolu lidem na projektu:
o   S.M.A.R.T. forma - stanovení úkolu způsobem, který nelze obejít, nebo špatně pochopit
o   ideální forma - úkolovaný si sám stanovuje úkol: „vlastní myšlenka lepší, než sto cizích“
·        Jednoznačná kontrola úkolu
Oblast komunikace:
·        Komunikační schéma na projektu:
o   kdo, s kým a jakým způsobem komunikuje na projektu
o   základní pravidla komunikace a jejich důvody
·        Předložení návrhu technikou 5 vět - způsob předložení návrhu s vysokou pravděpodobností přijetí: 
o   měli jste přímý návrh a skupina jej zamítla? Existuje lepší postup na jeho prosazení.
·        Nejčastější důvody selhání na projektu v oblasti komunikace:
o   cvičení: komunikace na krátkém projektu
·        Zvládnutí stížnosti a případně agresivního chování kolegy na projektu
 
Zpět na kurzy se zaměřením na projektové dovednosti
Zpět na přehled kurzů