Zvládání konfliktních a stresových situací
  Kurz: I520
 
Realizace IT projektu vyvolává řadu stresujících a konfliktních situací. A to jak mezi zákazníkem a realizátorem, tak uvnitř realizačního týmu. Schopnost zvládnout vypjaté situace rozhoduje o úspěchu či vážných komplikacích projektu. Samostatnou kapitolou je vznik zátěže s dopadem na duševní zdraví. Kurz se zaměřuje na praktický nácvik zvládání těchto situací.
 
 
Určení kurzu
·        Účastník: management, konzultanti, support pracovníci, vývojáři. 
·        Úroveň znalostí problematiky: začátečník až velmi pokročilý. 
 
Cíle kurzu
Cílem kurzu je naučit účastníky rutinně zvládat nejčastější stresové a konfliktní situace, které v oblasti realizace projektu a supportu zákazníků mohou nastat. Účastníkům to přinese klidnější pracovní i osobní život. 
 
Největší riziko stresových a konfliktních situací spočívá v tom, že pokud nejsou dobře zvládnuty, mohou vést ke kritické eskalaci, či ke vzniku nevratných škod. Mezi takovouto typickou „škodu“ patří například vznik osobní averze. Situace je o to složitější, že samotný běh projektu a dodržování termínu vyvolává výrazný tlak na všechny zúčastněné. Pak již stačí v kritické situaci jedna nevhodná reakce a dochází ke ztrátě kontroly.  
 
Typ kurzu
Dvoudenní intenzivní kurz je určený zejména pro manažery v realizaci, konzultanty, vývojáře a pracovníky supportu. Tito jsou v rámci své komunikace se zákazníky průběžně vystaveni vysokému stresu a případným konfliktům. Kurz se postupně zabývá: 
·        Příčinami vzniku stresových a konfliktních situací
·        Postupy prevencí jejich možného vzniku 
·        Zvládáním typických stresových situací 
·        Možnou nápravou již vzniklých škod
 
Kurz se zaměřuje na praktický nácvik reálných situací vznikajících při práci se zákazníky nebo uvnitř společnosti.  V reálných kritických situacích musí mít člověk zažitou dovednost (rutinní zvládání postupu), pouhá teoretická znalost mu nestačí. 
 
Zvládání stresových a kritických situací patří mezi nejužitečnější dovednosti. Četnost výskytu nemusí být v pracovním nebo soukromém životě vysoká, mohou však zásadně ovlivnit jeho další vývoj. 
 
Stresové a konfliktní situace je možné rozdělit do dvou základních skupin:
·        Pracovní - jsou to situace, které nevyhnutelně přináší samotná práce. Příkladem může být například sestavení priority úkolů ve skupině lidí nebo dosažení shody nad pracovním tématem, či odolání tlaku na změnu. 
·        Osobní  - zahrnují celou množinu jevů, které přímo zasahují naši osobnost a které již často nelze považovat za prospěšné k zvládání osobního nebo pracovního života. Příkladem může být osobní verbální útok nebo agrese.
 
Přínosy pro účastníka kurzu
·        Snížení citlivosti na pracovní stres způsobený reálnými, či latentními konflikty;
·        Zamezení škod v realitě díky nácviku postupů v průběhu simulací na kurzu;
·        Snížení objektivních škod způsobených nezvládnutým konfliktem;
·        Lepší pocit ze zvládnutí vypjatých situací;
·        Zvládnutí práce s komunikačně problematickými lidmi;
·        Menší procento krajně vypjatých situací;
·        Lepší ochrana svého vlastního duševního zdraví.
 
Detailní obsah kurzu
·        Typické stresující a konfliktní faktory z pohledu realizace projektů
·        Příznaky potenciálního konfliktu a jejich včasné zjištění
·        Jak zvládnout eskalaci konfliktu
·        Prevence stresových situací
o   nejčastější komunikační chyby vedoucí ke konfliktu
o   techniky zjištění a ventilace stresových faktorů
o   zamezení nevědomého vyvolání konfliktu
§  slovník kritických slov
§  slovní obraty vyvolávající konflikt
·        Typické stresující a konfliktní situace - nácvik postupů úspěšného zvládání
o   pracovní situace:
§  zvládání nekonstruktivních námitek 
§  sdělení zamítavého stanoviska k požadavku klienta  
§  upozornění na nedostatky v práci
§  veřejné pojmenování špatně odvedené práce
§  požádání o nápravu špatně odvedené práce
§  odvedení konfliktu od emocí do racionální roviny
§  asertivní prosazení názoru na další postup
§  získání času bez následků 
§  opakované nedodržování vzájemných dohod
§  přímý útok na výstupy projektu 
§  odražení nereálného požadavku protistrany
o   osobní situace:
§  emocionální nátlak ze strany klienta
§  verbální útok (bez agrese) - například obvinění z nekompetence  
§  citové vydírání - nátlak na sociální rovinu konzultanta 
§  verbální agrese - člověk mimo vlastní kontrolu
§  sdělení osobně nepříjemné skutečnosti 
§  zvládání zjevné lži protistrany
§  obrana proti pomluvě a fámě 
·        Techniky nápravy vzniklých škod
o   Posílení schopnosti vést konverzaci po konfliktu
o   odbourání zárodků vzniklé averze
o   přenesení závazku učiněného na ostatní členy týmu
o   signály druhé straně, že situaci nemá hodnotit negativně
 
Cena kurzu za účastníka
    
        
            | 
             Obsah v ceně 
             | 
            
             Cena bez DPH 
             | 
        
        
            | 
             ·         školící materiály a ostatní potřebné pomůcky 
            ·         certifikát absolvování kurzu a ocenění pro nejlepšího z kurzu 
            ·         občerstvení a stravování po dobu trvání kurzu 
             | 
            
               18.800Kč 
             |